Resan till Apulien i Italien

FMV Veteranklubb

2016 års långresa gick till Apulien, klacken på den italienska stöveln.

Den 22 sept inleddes resan tidig morgon med flyg till Neapel via Frankfurt och fortsatte sedan med buss till östkusten och den högt belägna staden Monte Sant Angelo där vi tog in på hotellet för de första tre nätterna. Utsikten från hotellet var milsvid ut över Adriatiska havet och det omgivande landskapet.

Utsikten tidig morgon från hotellet

Monte Sant Angelo

De följande tre dagarna besöktes staden vi bodde i - Monte Sant Angelo - med den berömda grottkatedralen. Vi promenerade i  nationalparken Foresta Umbra (skuggornas skog) som är den sista kvarlevan av Apuliens urskogar.

Grottkatedral i Monte Sant Angelo

En grönskimrande liten sjö i Foresta Umbra

Foresta Umbra (skuggornas skog)

Det omgivande landskapet är kuperat

I den lilla kuststaden Manfredonia besöktes katedralen från 1677 medan det gamla slottet, Castello di Manfredonia, påbörjat 1279 bara kunde beskådas från utsidan. På vägen dit stannade vi till vid den gamla basilikan Santa Maria Maggiore di Siponto som var uppbyggd som skuggkuliss av metallnät intill den nyare basilikan.

Skuggkuliss av gamla basilikan intill den nyare ....

Castello di Manfredonia

Katedralen i Manfredonia, återuppbyggd 1677 sedan turkarna förstört den gamla byggnaden

Vi besökte den gamla romerska staden Troja som enligt legenden grundades av den grekiske hjälten Diomedes, efter att han först hade förstört det gamla Troja.

Katedralen i Troja påbörjades 1073

Bronsportarna tillverkades 1119

Nästa mål var staden Lucera, som byggdes av romarna. Där finns en av Apuliens mest imponerande fästningar som tyvärr var stängd för renovering och bara kunde ses utifrån.

Den ursprungligen romerska fästningen i Lucera, utbyggd till nuvarande utseende 1283

Därefter besökte vi en lokal vinproducent i San Servo för att provsmaka deras egenproduce-rade viner med tilltugg.

Dag fyra checkar vi ut från vårt hotell och beger oss mot Savelletri di Fasano. På vägen be-söker vi den åttkantiga borgen Castel del Monte, även kallad Apuliens krona. Borgen byggdes av den tysk-romerske kejsaren Fredrik II på 1200-talet och är idag listad hos Unesco som världskulturarv.

Castel del Monte

Omgivningarna runt den högt belägna borgen

Sedan besökte vi hamnstaden Trani med ”drottningen bland Apuliens katedraler”.

Katedralen i Trani, påbörjades 1099 och färdigställdes först in på 1200-talet

Vi fortsatte mot Savelletri di Fasano där vi skulle bo fyra nätter på Hotel Casale del Murgese.

I Hotel Casale del Murgese bodde vi fyra nätter

Stor pool vid hotellet, besöktes av många

Under de följande dagarna besökte vi först droppstensgrottorna Grotte di Castellana där vi kom ner till ca 70 meter under jorden. Grottorna är betydligt djupare.Under de följande dagarna besökte vi först droppstensgrottorna Grotte di Castellana där vi kom ner till ca 70 meter under jorden. Grottorna är betydligt djupare.

På väg ner i droppstensgrottorna, den stora grottsalen med hål i taket där ljuset faller in

Nästa besöksmål blev Alberobello med de charmiga ”trullihusen” som finns med på Unescos världsarvslista. Det sägs att husen har en historia som sträcker sig 5 000 år tillbaka i tiden.

”Trullihusen” i Alberobello

Flera hus byggs samman

Därefter besökte vi en typisk italiensk gård för en lättare lunch på blandade specialiteter.

Provsmakning av lokala läckerheter

Kuststaden Ostuni

Roten till ett gammalt olivträd. Världens äldsta, 3000 år gammalt, finns på Kreta

Gatubild i Ostoni när mörkret faller

Nästa dag gick färden till Matera där vi från en utsiktsplats fick en överblick över de berömda ”Sassi”-grottorna som är uthuggna i berget. Dessa grottor beboddes förmodligen redan under forntiden och togs senare över av munkar. Grottorna var bebodda fram till 1950-talet.

Besöket fortsatte med en rundvandring i den gamla staden.

”Sassi”-grottorna är uthuggna i berget

Gamla staden i Matera

Den sista dagen blev en heldagsutflykt till Taranto. Staden, med knappt 200 000 innevånare, har en viktig örlogs- och handelshamn, med en historia tillbaka till 700-talet.

Här besöktes Katedralen, Poseidontemplet och Kastellet. Resten av besöket genomförs på egen hand.

Taranto från luften med Tarantobukten och inre hamne

Katedralen i Taranto

Fiskehamnen

Kastellet vid passagen till inre hamnen, U-båt på väg in

Det som är kvar av Poseidontemplet

Tarantobukten med handelshamnen

På hemresedagen flög vi från Bari via München till Arlanda med Lufthansa och dotterbolag