Normandie

FMV Veteranklubb

FMV veteranklubbs resa till Normandie

17 – 25 september 2013

Dag 1.

Stockholm - Trelleborg

På förmiddagen startar vi vår färd genom ett av höstfärger sprakande svenskt landskap. Vi stannar med några timmars mellanrum för att sträcka på benen, äta och dricka kaffe.  På kvällen når vi Trelleborg där vi stiger ombord på TT-line för vidare transport mot Travemünde i Tyskland. Under färden passar vi på att njuta av buffén ombord. Såväl buffén som därtill hörande vin och öl ingår i resans pris.

Dag 2.

Travemünde – Antwerpen ca 60 mil

Efter att ha intagit god sjöfrukost ombord fortsätter vi färden genom Tyskland och Nederländerna till Antwerpen i Belgien.  Vi stannar efter vägen för lunch och kafferaster.  Vi beräknas vara framme tidig eftermiddag. Om tiden medger besöker vi Rubens Hus. Om du besökt Rubens hus tidigare och vill ha ett alternativ kan museum Mayer van den Bergh vara ett trevligt alternativ.

Dag 3.

Antwerpen - Brügge ca 9,2 mil Brügge – Caen ca 46 mil.

Groeninge museum är en del av Flemish Art Collection, ett samarbete mellan tre konsthistoriska museer i Flandern, Groeninge museum i Brügge, Museum for Fine Arts i Gent, Royal Museum for Fine Arts i Antwerpen.

Den permanenta samlingen ger en rik och intressant överblick av bildkonst under sex sekel i Södra Nederländerna. Vilket ungefär motsvarar dagens Belgien. Höjdpunkterna omfattar världens främsta samling av flamländsk primitiv konst, framstående verk av renässans- och barock-mästare, utvalda verk från 1700- och 1800-talens neoklassiska och realistiska konstverk, milstolpar av symbolistisk och modern konst, mästerstycken av flamländsk expressionism och utvalda verk från efterkrigstidens moderna konst.

Dag 4.

Krigsminnen i Caen och Arromanche

Tillsammans med vår lokala guide beger vi oss denna dag till fredsmuseet Le Mémorial de Caen. Museet tar oss bl.a. tillbaka till tiden kring andra världskriget och slaget om Normandie och skildrar också det kalla kriget och dagens fredsarbete runt om i världen. Eftermiddagen tillbringar vi i Arromanches där vi besöker det mindre Musée du Débarquement. Här får vi berättat för oss om D-Day; landstigningen den 6/6 1944. Vi besöker också Arromanches 360, en mycket sevärd och känsloladdad filmvisning kallad ”The Price of Freedom”, där autentiska bilder från landstigningen blandas med bilder från stränderna idag.

Dag 5.

Bayeux, Saint-Laurent-sur-Mer och Omaha Beach ca 5 mil

Vi startar dagen i Bayeux där vi besöker den unika Bayeuxtapeten som är den enda i sitt slag i hela världen. Den över 70 m långa tapeten beskriver slaget vid Hastings och hur William Erövraren blev kung av England. I Saint-Laurent-sur-Mer, beläget vid kusten strax norr om Bayeux, hittar vi den enorma amerikanska krigskyrkogården med 9 386 gravar. Ofantliga rader av vita kors böljar över gröna vidder, och vi ser vackra monument uppförda till de stupade soldaternas ära.

Omaha Beach var kodnamnet på en del av norra Frankrikes kustremsa, från Sainte-Honorine-des- Pertes till Vierville-sur-Mer, som de allierade landsteg på i Operation Overlord, under andra världskriget. På den 5,6 km långa strandremsan landsteg amerikanska trupper under befäl av generalmajor Leonard Gerow. Nära krigskyrkogården ligger Musée Mémorial  d’Omaha  Beach som vi även besöker denna dag. Museet berättar om landstigningen dagen D.

Dag 6.

Mont-Saint-Michel ca 12 mil

Idag beger vi oss till den världsberömda franska staden Mont-Saint-Michel belägen nära gränsen till Bretagne. Denna märkliga stad ligger på en granitklippa mitt ute i havet dit vi tar oss längs en bred vall. Huvudgatan, som ringlar uppåt mot det fantastiska gotiska klostret, är kantad av butiker, kaféer och restauranger. Klostret påbörjades redan på 700-talet och återfinns på UNESCO:s världsarvslista. Här tillbringar vi ett par timmar på egen hand och avslutar med gemensam lunch. Under eftermiddagen hinner vi med ett besök hos Calvados Pierre Huet innan vi återvänder till Caen för vår sista kväll i Normandie.

Dag 7

Caen – Coneylles - Amiens - Mons - Maastricht - Köln  ca 68 mil

Så är det dags att starta hemfärden. Under resan upp till Köln har vi planerat att göra några stopp. Mellan Coneylles  och Amiens stannar vi för en kortare kafferast. Mellan Amiens och Mons stannar vi för lunch och ca 6 mil före Maastricht tar vi ytterligare en liten bensträckare med kaffe innan vi når Maastricht och vingården Apostelhoeve där vi stannar för en spännande vinprovning .   Därefter fortsätter färden upp till Köln där vi äter vårt kvällsmål innan vi kryper till kojs.

Dag 8

Köln – Travemünde - Färja till Trelleborg ca 50 mil

Vi lämnar Köln på förmiddagen, passerar Ruhr-området, Hannover och Hamburg på vår väg mot Travemünde och nattfärjan till Trelleborg. Om tiden medger stannar vi för tax-free shopping innan vi går ombord. Till havs njuter vi av resans sista kväll tillsammans med nyfunna vänner. Ombord serveras buffet inkl. öl och vin och efteråt finns möjlighet till shopping och avkoppling.

Dag 9

Trelleborg – Stockholm ca 64 mil

Efter frukost på båten åker vi i land och fortsätter vår resa genom Sverige upp till Stockholm. Under färden stannar vi för bensträckare, lunch och kaffe.

En medresenärs berättelse

Tisdag 17 september

Äntligen!  En resa som sysselsatt vår fantasi under lång tid! Strax efter kl 10 for vi från Karlbergsvägen 26 söderut.

Vid 14-tiden lunch vid Östgötaporten OK/Q8, öppen och bra lokal, smörgås eller lagad mat. Under den fortsatta bussresan film om Operation Overlord som förberedelse för resmålet. I Trelleborg väntade MS Peter Pan. Bra hytter, duschutrymme litet större än på finlandsfärjorna. Buffé på kvällen.

Onsdag 18 september

Landade tidig morgon i Travemünde. Kort regnskur till bussen och sedan fint väder. Passerade Hamburg, Bremen, (“busskaffe“) Duisburg, Antwerpen och Belgien. Övernattning och middag på Hotel Leopold i Antwerpen. Livlig diskussion om Dry Martini som renderade en del av oss en extra flaska vin - hovmästaren gav upp om vad “dryan” skulle innehålla.

Torsdag 19 septemer

Antwerpen - Brügge - Caen - Arromanches. Lång resa. Besökte Groeningemuseum (flamländsk konst, bildkonst under fem sekel).

Övernattning Hotel Malherbe, 4 place Maréchal Fosh, Caen i fyra nätter.

Fredag 20 september

Krigsminnen med vår lokala guide Monique le Maitre.

Morgon och förmiddag är vi i Arromanches och besöker det mindre Museé du Debarquement som berättar om landstigningen den 6 juni 1944. Vi besöker också Arromanches 360, en filmvisning kallad “The Price of Freedom” med autentiska bilder från landstigningen blandade med bilder från stränderna idag.

Till skillnad från förhållandena vid landstigningen hade vi turen att ha fint väder och vid lunch prövade en del av oss “Moules Normandies.

Amerikanska kyrkogården där det forna slagfältet omvandlats till värdiga och varierande minnesmonument och ofantliga rader med vita kors innehållande 9386 gravar som rests till minne av de stupade soldaterna, gav ett överväldigande intryck.

Vi gör även en tur från stranden upp till de tyska befästningarna vars kanoner var strategiskt placerade mot fientliga angrepp.

Lördagen den 21 september

Denna dag tar oss till fredsmuseét Le Mémorial de Caen som bland annat skildrar det kalla kriget och dagens fredsarbete runt om i världen.

Vi far på mindre vägar med målet Bayeaux (Tapisserie  de Beyeaux 13SBis Rue de Desmonde) där den unika Beyeauxtapeten visas, den enda i sitt slag i hela världen. Den över 70 m långa tapeten beskriver Slaget vid Hastings och hur Wilhelm Erövraren blev kung av England. Även om tapeten tillverkades ca år 1077 syntes de klara fina färgerna särskilt på de sköldar som de normandiska riddarna bar när de deltog i slaget.

Efter lunchen hade vi också tillfälle att besöka den tyska krigskyrkogården.

Söndagen den 22 september

Också den en minnesvärd dag. Vi far till den världsberömda franska staden le Mont Saint-Michel nära gränsen till Bretagne. Den ligger på en granitklippa i havet dit man tar sig längs en bred vall efter transport med en lokalbuss. Vi tar oss till fots upp för den smala huvudgatan mot det fantastiska gotiska klostret. Gatan är kantad av butiker, kaféer och restauranger. Klostret påbörjades redan på 700-talet och man har behållit det i ursprungligt skick. Klostret finns på UNESCO.S Världsarvslista.

Det ena roliga avlöser det andra: vinprovning. Nu är vi på väg till Calvados Pierre P. Huet, 14 Cambremer, Manoir La Briere des Fontaines, ca tre mil från Caen. Här bjöds på föreläsning och provsmakning av den ädla drycken. Fin anläggning och tillfälle till inköp som naturligtvis utnyttjades.

Åter till vårt hotell i Caen och den sista middagen där innan återtåget till Sverige. Bra hotell och fina rum, frukostmatsalen som erbjöds kunde ha varit trevligare tyckte vi.

Måndagen den 23 september.

Hemfärden påbörjades Caen - Amiens - Mons - Maastricht - Köln.

Lunch vid Arche A2 Aire Harrincourt. Det roliga är inte slut än: Vinprovning Apostelhueva vid Maastricht som alltså ligger i Holland.

Någon hört talas om nederländskt vin? Icke. Vi som ändå har ett så stort utbud av viner hemma på Systemet. Krokig och spännande väg dit men fram kom vi. Brilliant föreläsning och provning av olika sorters vitt vin plus litet nagg. Inköptes vin från Louwberg, Mastricht från 2012. Så for vi glada och trevliga till Köln för övernattning på Baladins Superior Lastrasse 1 Troisdorf.

Tisdag 24 september

Uppe med tuppen, om inte något före, och iväg till Travemünde via Hanover, Hamburg och en liten avstickare till CITTi Märkte Gmbh Lübeck för lite shopping. “Peter Pan” väntade, “Liten Buffé” ombord, gott, mingel en stund och sedan korgen.

Onsdagen den 25 september

Trelleborg. Embarkering buss via bildäck, stressigt och litet rörigt.  Märkbart kyligare här hemma, enligt utsago -4 grader i morse.

Kaffepaus i Traryd och lunch Östgötaporten. Vidare Linköping, Nyköping, Södertälje, Stockholm. Slutstation vid Hotel Oden på Västmannagatan där vi alla skingrades efter en lyckad och trevlig resa.

En opretentiös sammanställning av vad vi varit med om och säkert finns det saker som jag glömt eller förträngt - ta den för vad den är för jag tänker inte skriva om den!

Tillgivna Gärd Person

FMV Veteranklubb

Stranden vid Arromanche

Foto: A Nordström                                                                         Stranden vid Arromanche

Tysk befästning

Foto: A Nordström                                                                               Tysk befästning

Klostret i Mont Saint-Michel

Foto: A Nordström                                                                      Klostret i Mont Saint-Michel

Destillering av Calvados

Foto: A Nordström                                                                         Destillering av Calvados